قالب وردپرس

ویژگی های یک مربی

ویژگی های مربی

– مربی (کوچ) یک همکار خوب، یک مشاور، یک مشوق، یک همراه مطمئن، یک وجدان بیدار و یک حامی است. یک مربی باید توانایی ایجاد یک فضای آرام و صمیمی را برای ارتباط با مراجع داشته باشد.

– اولین وظیفه ی یک مربی حرفه ای این است که از نظر اخلاق حرفه ای به مراجعش اطمینان بدهد که مطالب جلسه محرمانه باقی می ماند. او باید حضور خودش را در جلسات نشان بدهد. فضای مشارکتی بین دو نفر را ایجاد کند و پیشرفت مراجع برای وی مهم باشد.

– مربی برای آنکه مراجع را بدرستی هدایت کند، به وضعیت او « در هر مقطع زمانی که حضور دارد» می پردازد، نه « مقطعی که مربی در آن است»؛ او قضاوت را کنار می گذارد و فکرخود را با مراجع همزمان می کند.

– او علاقه ای به ۹۰ درصد آنچه در گذشته اتفاق افتاده است ندارد. نگران اینکه مثلا یک مراجع به مدت ۵ سال، یک ازدواج نامطلوب را تحمل کرده و یا اینکه در طول زندگی اش فرد تنبلی بوده است، نیست. اگرچه انسانها داستانهایشان را دوست دارند و همه ما به گذشته مان عشق می ورزیم (شاید این عشق به این خاطر است که گذشته ما اعتبار شخصیت ماست) اما او به عنوان یک مربی در زمان حال قرار دارد و روی آینده متمرکز است و به آن چیزی که مراجع در حال حاضر در زندگی می خواهد و تغییراتی که مشتاق به انجام آنها است علاقمند است. کوچینگ گفتگویی نه در رابطه با گذشته بلکه در رابطه با آینده است. اگر یک مراجع در گذشته متوقف شده باشد، ممکن است آنچه او در حا ل حاضر به آن نیاز دارد، کوچینگ نباشد.

– مهارت گوش کردن موثر و عمیق و همدلانه همراه با پرسشگری موثر، یکی از مهم ترین ابزار های یک مربی است. می توان کار مربی را در این دو مهارت خلاصه کرد، گوش دادن به سخنان مراجع – به آنچه می گوید، به قدرت و ضعف در بیانش و حتی آنچه نمی گوید –  و طرح سوالات دقیق و هدفمند بر اساس این اطلاعات. سوالات معجزه می کنند. این سوالات قدرتمند هستند که راه حل ها را از ذهن مراجع بیرون می کشند. پرسیدن و انتخاب را بر عهده ی مراجع قرار دادن (به جای پیشنهاد دادن) است که آگاهی های جدیدی را در اختیار مراجعه کننده قرار می دهد.

– یک مربی به مراجع کمک می کند تا خود را پیدا کند، و بعد مراجع را آزاد می گذارد که در مورد آنچه تا قبل از جلسه آینده می خواهد انجام بدهد تصمیم گیری نماید. او در زمینه ی طراحی اقدامات، برنامه ریزی و تعیین هدف، با مراجع همکاری می کند و از مراجع انتظار دارد با مسئولیت پذیری در مسیر تحقق خواسته ها حر کت کند؛ چرا که بدون حرکت نتیجه ای حاصل نمی شود. حرکت موقعیت های جدیدی فراهم می آورد. بدون حرکت بصیرت جدید، آگاهی و تغییر به وجود نخواهد آمد. می توان گفت اگر مراجع به حرکت در نیاید، کوچینگ انجام نشده است.

 

از فدراسیون بین المللی کوچینگ ترجمه شده توسط انجمن بین المللی کوچینگ (FCA)

اگر جالب است می توانید به دوستانتان نشان دهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *