قالب وردپرس

نوازش

نوازش

(از حال بد به حال خوب. دیوید برنز. ترجمه دکتر مهدی قراچه داغی)

 

انسان ها بیش از هر چیزی مایلند که مورد توجه قرار گیرند.

اغلب ما نگران هستیم که تحقیر شویم یا مورد بی اعتنایی قرار بگیریم. بدین منظور خوب است سعی کنیم در برخورد با دیگران (حتی در هنگام گرفتاری) رفتاری مثبت داشته باشیم و به آن‌ها بفهمانیم که دوستشان داریم و بگوییم که برای ما اهمیت دارند. با این طرز برخورد اشخاص طرف صحبت ما احساس بهتری پیدا می کنند و ترسشان از صحبت کردن با ما می ریزد.

خیلی ها فکر می کنند که توجه و خشم دو احساس متضاد است. آن ها می پندارند که اگر دو نفر از هم عصبانی باشند به یکدیگر علاقمند نیستند و به هم احترام نمی گذارند. در برخورد با این افراد، اگر با رفتار خود نشان دهید که علیرغم  اختلاف به آن‌ها احترام می گذارید از پیشامد کردن فرضیه ی آن ها جلوگیری می کنید. با این طرز برخورد آن‌ها هم به شما توجه می کنند و به سهولت بیشتری احساساتشان را در میان می گذارند.

بطور مثال اگر کسی از من عصبانی باشد و من هم ناراحت باشم، به او می گویم: «ظاهراً هر دوی ما از یکدیگر ناراحتیم. فکر می کنم بتوانیم با تمام ناراحتی هایی که وجود دارد در این باره صحبت کنیم. احتمالا این کار باعث می شود ارتباط بهتری میان ما برقرار شود.» من با این پیام، تصدیق می کنم که هر دو خشمگین هستیم و باید این موضوع را به اطلاع یکدیگر برسانیم. سپس توضیح می‌دهم که هدف من بی اعتنایی و تحقیر او نیست، بلکه می خواهم وضع از آنچه هست بهتر شود.

شما هم می توانید با کمی تغییر، مطلب را به همسر، دوست و یا همکار خود اطلاع دهید. می توانید به همسرتان بگویید.: «به شدت عصبانی هستم، اما به تو علاقه دارم.» اگر با همکار خود اختلافی دارید می توانید بگویید: «در این باره نظرات ما کاملاً متفاوت است. من با نظر تو موافق نیستم اما بدان که من برای تو احترام قائلم و از اینکه همکار تو هستم خوشحالم.» با این طرز برخورد “موتور وجود خود را روغن می زنید تا نرم و ملایم کار کند”. اغلب ما اگر بدانیم که مورد علاقه و توجه هستیم، قادر خواهیم بود ناراحتی ها و فشارهای زیادی را تحمل کنیم.

در شیوه ی نوازش به طرف مقابل می گویید با آنکه از کار یا سخن او دلگیر هستید، اما به او علاقمندید و به او احترام می گذارید. ممکن است از رفتار، اندیشه و یا احساس کسی ناراحت باشید. اما تکفیر کردن و بد قلمداد کردن آن‌ کمکی نمی کند. اطرافیان شما نیز مانند شما، مجموعه ای از نقاط قوت و ضعف هستند. اگر نشان دهید که آن‌ها را دوست دارید و به آن‌ها احترام می گذارید، این طرز برخورد شما را درک می کنند و در این شرایط حل مسائل بسیار ساده تر می شود.

همچنین در مواقعی که تحمل کسی برایتان سخت است، احساسات منفی خود را صادقانه ابراز کنید ضمن اینکه نظرات مثبت خود را هم مطرح می کنید. اگر کاری کنید که عزت نفس او خدشه دار نشود، به احتمال زیاد حالت تدافعی نمی گیرد و به سخنان شما توجه می کند. بدین ترتیب پیام شما واقع بینانه تر خواهد بود و تأثیر بیشتری بر جای خواهد گذاشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *