قالب وردپرس

عبارات تاکیدی مثبت

عبارات تاکیدی

منابع:

۱- Sigmund Freud, “The Unconscious” (1915), On Metapsychology, Ed. James Strarchey, The Penguin Frued Library, Vol 11. London: Penguin 1991

۲- سمینار تکنیک های موفقیت، دکتر شاهین فرهنگ، سالن کنفرانس شهرداری اصفهان، ۱۳۸۵

 

 

مقدمه:

“زیگموند فروید” – پدر علم روانکاوی- ذهن را به دو قسمت هوشیار و ناهوشیار تقسیم می کند. بخش هوشیار(خودآگاه) در برگیرنده ی تمام افکار، احساس‌ها و اعمالی است که فرد نسبت به آن ها آگاهی دارد. این بخش در هنگام بیداری فعال است و کنترل اعمالی مانند تصمیم گیری، استدلال، تجزیه و تحلیل و انجام کار ها و فعالیت های ارادی را بر عهده دارد.

بخش ناهوشیار (ناخودآگاه) همواره فعال است ( حتی در هنگام خواب ) و تمام اعمال غیر ارادی را کنترل می کند مانند گردش خون، ضربان قلب، هضم غذا و انجام فعالیت ها و کار های غیر ارادی.

فروید یک ساختار عمودی و مرتبه‌ای برای ذهن ارائه کرده است:

ذهن هوشیار( خودآگاه)، نیمه هوشیار(نیمه خودآگاه) و ذهن ناهوشیار(ناخودآگاه)که هر یک زیر سطح دیگری قرار می‌گیرد:

 

ساختار عمودی ذهن انسان

ساختار عمودی ذهن انسان


اعمال ارادی تنها حدود ۲۰% از کل اعمال انسان را شامل می شوند و۸۰ % مابقی، کاملا غیر ارادی هستند؛ مانند هنگام رانندگی، وقتی که راننده کاملا ناخودآگاه ترمز می گیرد و یا دنده عوض می کند. ذهن ناخودآگاه مانند یک دوربین فیلمبرداری همیشه روشن است و تمام وقایع پیرامون انسان، هیجانات، احساسات و تجارب ناشی از آنها را از حدود چهار و نیم ماه پیش از تولد ( از زمان دمیده شدن روح در بدن ) تا امروز را در خود ثبت کرده است.

 

به عقیده ی فروید، ناخودآگاه محل انباشت انگیزه های ابتدایی (غریزه هایی که با شروع زندگی همراه انسان است)، خاطره‌ها و هیجان‌هایی است که از نفوذ آن‌ها به ذهن خودآگاه جلوگیری شده است.

وظیفه ضمیر ناخودآگاه اجرای کامل پیامها و برنامه هایی است که به آن داده می شود. اگر فرد ذهن (ناخودآگاه) خود را برنامه ریزی نکند،  ذهن ناخودآگاه به صورت خود کار و با پیام هایی که از محیط پیرامون و طی برخورد با اطرافیان دریافت می کند، برنامه ریزی خواهد شد و بدون آنکه به مفید یا مضر بودن آن توجهی کند آن را مو به مو به مرحله ی اجرا در خواهد آورد. برخورد های والدین، حوادث و اتفاقات تلخ و شیرین، برنامه های تلویزیون و… همه تاثیر زیادی بر زندگی و آینده ی فرد بر جای می گذارند و الگوهای رفتاری و شخصیتی او را شکل می دهند

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه: ضمیر ناخودآگاه به وسیله ی حواس پنجگانه (دیداری، شنیداری، ‌بویایی، چشایی و لامسه) و از راه سیستم عصبی اطلاعات را دریافت می کند و با مقایسه کردن این اطلاعات یک سیستم ارزش و باور شکل می دهد. بر اساس این نظام ارزش و باور است که انسان رفتار مناسب را بروز می دهد.

هر کاری که مدتی تکرار شود در ناخودآگاه ضبط شده و به عادت رفتاری تبدیل می شود (مانند مهارت در تایپ کردن) و جالب تر اینکه هر چیزی – چه مثبت و چه منفی – به خود و ذهنمان تلقین کنیم، همان گونه برای ما اتفاق خواهد افتاد.

برای تحول و پیشرفت در زندگی لازم است ابتدا ذهن خود را از جملات منفی خالی کرده و سپس با عبارات مثبت و سازنده، جایگزین نماییم.

 

دکتر شاهین فرهنگ عبارات تاکیدی را این گونه معرفی می کند:

عبارات تاکیدی مثبت، جملاتی ساده، روان و برانگیزاننده و با ادبیات شخصی خود ما هستند که می توانند سرعت رسیدن ما به اهدافمان را چند برابر کنند” و ویژگی هایی برای این عبارات ذکر می کنند.

 

ویژگی های عبارات تاکیدی مناسب

  • جملات مثبت باید در حال دستیابی باشند. وقتی می گوییم “من خوشبختم” در حالی که اوضاع چندان مناسب نیست، ضمیر خودآگاه که داده های منطقی را می پذیرد، خوشبختی فعلی را رد می کند؛ از طرفی وقتی ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه در مورد کاری همسو شوند، توان آنها در هم ضرب می شود، بنابراین بهتر است گفته شود:

من روز به روز به خوشبختی نزدیک تر می شوم.

یا

من روز به روز به قبولی در کنکور نزدیک تر می شوم.

  • عبارت های تاکیدی را باید باور کرد. یقین داشته باشید که به خواسته ی خود می رسید. همچنین باید آنقدر قوی باشید که بتوانید بر انرژی های منفی دیگران غلبه کنید و یا اینکه اصلا اطرافیان را در جریان حرکت خود قرار ندهید.

  • عبارات بهتر است کوتاه و ساده باشند و خیلی نباید طولانی باشند تا بتوان به راحتی آنها را تکرار کرد.

  • عبارات باید “برای شما” برانگیزاننده و محرک باشند بطوری که با بکار بردن و تکرار آنها احساس خوبی به شما دست دهد. به طور مثال برای ازدواج ممکن است هر کس عبارت خاص خود را داشته باشد:

من هر روز به همسر ایده آل خود نزدیک تر می شوم.

من روز به روز به خوشبختی در کنار همسر مهربانم نزدیک تر می شوم.

هر روز به مرد رویاهایم نزدیک تر می شوم.

  • در مواقع مناسب این عبارات را تکرار کنید.سعی کنید در مواقع استرس و اضطراب عبارات تاکیدی را بکار نبرید. بهترین حالت برای تکرار عبارات تاکیدی زمانی است که ذهنتان آرام و بر موضوع متمرکز است.

  • تا حصول نتیجه عبارات تاکیدی را تغییر ندهید.تکرار یک عبارت ثابت در یک موضوع، برای ضمیر ناخودآگاه بهتر است. مثلا چنانچه عبارات تاکیدی برای قبولی در دانشگاه است، سعی کنید تا رسیدن به دانشگاه عبارت تاکیدی قبولی دانشگاه را به همان صورتی اولیه تکرار کنید.

  • حتی الامکان سعی کنید عبارات تاکیدی را با صدای بلند تکرار کنیدبه طوری که خودتان صدا را بشنوید. البته در صورتی که افراد منفی دور و بر شما نباشند که با شنیدن عبارات شما را مسخره کرده و نسبت به ادامه ی کار دلسرد کنند.

  • بهتر است جملات تاکیدی خود را با ذکر نام یک نیروی برتر آغاز کنید :

“به لطف خدا –  با کمک خدا –  به لطف الهی “

یادآوری این مسئله که شما تحت پشتیبانی یک منبع لایذال لایتنهی هستید به شما انرژی می دهد و به تحقق هدفتان امید بیشتری می بخشد.

  • در جملات تاکیدی مثبت خود کلمات منفی بکار نبرید. بعضی از جملات شاید به خودی خود منفی نباشند، اما کلمات منفی در آنها بکار رفته است. باید توجه کنیم در عبارات تاکیدی مثبت حتی کلمه ی منفی نیز نباید بکار ببریم، چرا که ضمیر ناخودآگاه به تک تک واژه ها توجه می کند:

من دیگه عصبانی نمی شم  ⇐                                    به لطف خداوند هر روز رفتارم بهتر می شود

من چاق نیستم  ⇐            به لطف خداوند روز به روز به وزن ایده آل خود نزدیک تر می شوم

من دیگه شاگرد تنبلی نیستم ⇐           به لطف خداوند هر روز در درسهام موفق تر می شوم

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *